«Якщо ти байдужий до страждань інших,
ти не заслуговуєш на звання людини»
Сааді, перський поет.
Зовнішність, вимова, поведінка, успіхи в навчанні, статки родини - все це може стати причинами цькування дитини. Тривалі агресивні дії щодо іншого в світі називають боулінгом, а ті ж жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити дитину, в яких використовуються інформаційно-комунікаційні засоби: мобільні телефони, електронна пошта, соціальні мережі тощо - кібербулінгом. Селидівський міський суд Донецької області в особі заступника керівника апарату суду Мамічевої Ольги Петрівни на запрошення класного керівника 8-А класу ЗОШ №6 міста Селидового долучився до протидії булінгу та одного з його різновидів - кібербулінгу.
Інтернет прийшов у життя наших дітей, ставши невід’ємною частиною найближчого оточення. Вони швидко орієнтуються у віртуальному світі, відкривають власні способи використання новітніх можливостей інформаційно-комунікаційних технологій, визначають свої уподобання, розвивають нові потреби. Часто весь цей світ залишається багато в чому невидимим для дорослих, які не мають стільки часу, щоб пройти тими ж шляхами кіберпростору, якими блукають їх діти.
За своєю сутністю третирування - це специфічна форма агресивної поведінки, при якій сильніший (авторитетний) учень (або учні) систематично переслідує іншого (слабкого, аутсайдера). Ситуація третирування не обмежується лише ролями «агресора» та «жертви», вона залучає інших однокласників, роблячи їх активними або пасивними учасниками цих відносин. Такі стосунки отримали назву шкільний булінг, розповсюдження якого впродовж останніх років визнано в освітній практиці та є соціальною проблемою.
На боротьбу з цим явищем сьогодні спрямовується багато зусиль не лише освітян, а й законодавців, правоохоронців тощо. Слід зауважити, що 2 жовтня 2018 року Верховна Рада України в першому читанні ухвалила законопроект №8584 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії боулінгу». Проектом пропонується внести зміни до КУпАП, доповнивши новою статтею 173-4, яка встановлює відповідальність за булінг, приховування «поєдинків» педагогічним працівником, іншим співробітником, керівником або засновником навчального закладу у вигляді накладення штрафу від двадцяти (340 гривень) до двохсот (3400 гривень) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (залежно від виду вчиненого правопорушення).
Змінами до Закону України «Про освіту» вводиться визначення терміну «булінг» як «моральне або фізичне насильство, агресія в будь-якій формі чи будь-які інші дії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати людину своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого поводження», а також розробляються механізми протидії цьому явищу, серед яких покладання на засновника навчального закладу обов’язкового контролю за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання булінгу. Також змінами передбачено зобов'язання освітніх установ забезпечувати на своїх веб-сайтах відкритий доступ до правил поведінки учнів, плану заходів із протидії булінгу, порядку подання та розгляду заяв про подібні випадки.
Крім того, змінами до статті 73 закону освітньому омбудсмену надається право здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу в навчальному закладі, повноту і своєчасність заходів реагування на них з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва і засновника навчального закладу; отримувати інформацію від центрального органу виконавчої влади у сфері освіти й науки за загальною кількістю випадків булінгу в навчальних закладах за певний період.
Але подолати негативні явища в учнівським колективах можна не лише адміністративними методами, а й співпрацею всіх зацікавлених осіб.
У межах такої співпраці заступник керівника Селидівського міського суду Донецької області Мамічева Ольга Петрівна провела лекцію-обговорення на батьківських зборах 8-А класу ЗОШ №6 міста Селидового, під час якої були висвітлені питання відповідальності за буллінг та кібербулінг, його різновиди, визначені алгоритми дій при виникненні ситуацій цькування.
При підготовці до батьківських зборів Ольга Петрівна розробила «Корисні правила – поради для профілактики і подолання кібер- булінгу» для дітей та методичні рекомендації для батьків, які були вручені кожному з присутніх.
Підсумовуючи Ольга Петрівна зазначила, що варто пам’ятати, що важливим аспектом для дитини, яка страждає від цькування у школі, є достатня любов, підтримка, здорові відносини у сім’ї, а також наявність активного соціального життя поза школою – участь у гуртках, наявність друзів із схожими інтересами тощо.